Przyjmowanie zużytego sprzętu w sklepie i miejscu dostawy
Obowiązki wprowadzającego i dystrybutora sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Obowiązki wprowadzającego sprzęt jak i dystrybutora określa ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z art. 4 ust. 25 ustawy obowiązki organizacji zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego tyczą się gospodarstw domowych oraz podmiotów innych niż gospodarstwa domowe.
Zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych – „rozumie się przez to zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych oraz zużyty sprzęt pochodzący ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe”.
Wprowadzający sprzęt zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien posiadać podpisaną umowę z organizacją odzysku, która odpowiada za organizację oraz finansowanie w imieniu wprowadzającego zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Nie wyklucza to jednak obowiązku przyjmowania przez dystrybutora zużytego sprzętu w punkcie sprzedaży oraz w miejscu dostawy przez dystrybutora zgodnie z art. 37 ust.1, 2 ustawy o zużytym sprzęcie:
1.„Dystrybutor obowiązany jest do nieodpłatnego odbioru zużytego
sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile zużyty
sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt sprzedawany.” (Uwaga nie chodzi tutaj o taką samą markę, ale o sprzęt „podobny”)
2. „Dystrybutor, dostarczając nabywcy sprzęt przeznaczony dla gospodarstw
domowych, obowiązany jest do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych w miejscu dostawy tego sprzętu, o ile
zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt
dostarczony.” (Uwaga nie chodzi tutaj o taką samą markę, ale o sprzęt „podobny”)
Warto zaznaczyć, że podmiot chcący oddać zużyty sprzęt może to zrobić tylko i wyłącznie zakupując nowy produkt pełniący tą samą funkcję. Np. jeśli chcemy oddać laptopa – musimy zakupić laptopa. W innym przypadku dystrybutor może odstąpić od przyjęcia zużytego sprzętu.
*Wyjątek stanowią sklepy powyżej 400 mkw powierzchni. Mają one obowiązek przyjmować wszelki zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny bez obowiązku zakupu nowego produktu przez oddającego. Warunkiem jest jednak wymiar zewnętrzny, żaden nie może przekraczać 25 cm. (art. 37 ust. 3 ustawy o zużytym sprzęcie).
Przyjmując zużyty sprzęt dystrybutor nie ma obowiązku wystawiać kart przekazania odpadów, ponieważ spełnia w takim przypadku definicję tzw. nieprofesjonalnego zbierającego odpady (art. 45 ust. 1, pkt 1) ustawy o odpadach). Można jednak zastosować potwierdzenie, na którym będą się znajdować najważniejsze informacje dotyczące przyjmowanego odpadu.
Jako nieprofesjonalny zbierający odpady dystrybutorzy sprzętu zwolnieni są z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów pod warunkiem posiadania umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, które dystrybutorzy zbierają – dotyczy to w tym przypadku odbierania od dystrybutora zużytego sprzętu, który dystrybutor sprzedaje i przyjmuje w formule 1 za 1.
Koszt ewentualnego transportu do punktu przyjęcia u dystrybutora ponosi oddający odpad – użytkownik końcowy. Dystrybutorzy mają obowiązek przyjąć zużyty sprzęt w punkcie sprzedaży bądź na miejscu świadczenia dostawy sprzedawanego towaru. Jeśli pojawiają się koszty transportu w związku z tymi dwoma przypadkami leżą one po stronie dystrybutora. Powyższe zasady są takie same w przypadku sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych oraz podmiotów profesjonalnych – firm.
stan prawny aktualny na 11.05.2020
Opracowanie: Krzysztof Pietrzak, Maciej Pitucha